תיקון מזגן ברכב
לפני שנעסוק באפשרויות העומדות לפנינו בתיקון המזגן ברכב, חשוב להבין כיצד מערכת המזגן עובדת.
מערכת המזגן ברכב מורכבת ממספר רכיבים שתקינותם קריטית לפעולה תקינה של המערכת כולה.
- גז למזגן – הגז הוא החומר הפעיל במערכת המיזוג, ללא גז – אין קירור.
בשונה מבנזין או סולר, אין צורך למלא גז במזגן על מנת שיעבוד – מערכת תקינה אמורה להיות אטומה מדליפות גז.
הוספת גז בכמות הגדולה מפעם ב-2 עונות אמורה להדליק אצלכם נורה אדומה. - מדחס מזגן – המדחס הוא לב המערכת, הוא זה שיונק את הגז ודוחס אותו בפעולה סיבובית מכח סיבוב המנוע.
ניתן לדמות את המדחס למנוע רכב, כפי שמנוע הרכב נשחק ומאבד מכוחו, כך גם למדחס יש שחיקה.
למדחס מערכת שימון עצמאית כך שהוספות גז תכופות במצב של דליפה, ללא הוספת שמן, עלולה לגרום לנזק בלתי הפיך
למדחס, עקב חוסר שימון ולגרום לצורך בהחלפת מדחס. - מעבה מזגן – מעבה המזגן, בשמו העממי הוא הרדיאטור של המזגן, נמצא בחזית הרכב ותפקידו לפלוט חום שנוצר כתוצאה מדחיסת הגז
על ידי המדחס בתוך מערכת הקירור. בתוך המעבה עובר הגז בלחץ גבוה מאוד, והוא ממוקם במקום מועד לפורענות שכן כל מכה חזיתית
קטנה ככל שתהיה עלולה להשפיע על מיקומו ולגרום לדליפות ממערכת המזגן. - מאוורר המזגן החיצוני – בחלק מהרכבים מערכת המיזוג מתבססת על המאוורר האחראי על קירור המנוע, ובחלק מהרכבים ישנו מאוורר ייעודי למזגן.
פעולה תקינה של המאווררים הינה חיונית לפעולה תקינה של מערכת המיזוג, שכן אם אלו לא פועלים כנדרש הלחץ במערכת לא יאפשר קירור אופטימלי בתוך תא הנוסעים. - המייבש – תפקידו של המייבש כשמו כן הוא, לספוח את הלחות מהגז במערכת המיזוג ועל ידי כך להוריד את נקודת הרתיחה של הגז.
המייבש פועל כמסנן, וחובה להחליפו בעת טיפול במערכת המזגן. אי החלפתו בעת טיפול במערכת המזגן שקולה להחלפת שמן מנוע ללא החלפת מסנן-שמן. - מאדה מזגן – המאדה מורכב בתוך תא הנוסעים ברכב, בתוך קופסא אשר נקראת “יחידה פנימית” או “יחידת מיזוג פנימית” – תפקידו לקבל את הגז הדחוס והקר, ולאפשר זרימה של אויר דרך הרשת על מנת לקרר אותו. האויר הקר שאנו מצפים לקבל הוא האויר העובר דרך המאדה, ברכבים מודרניים קיים פילטר נייר לפני המעבה וזה אמור להיות מוחלף בטיפולים תקופתיים (ולתדהמתנו, פעם אחר פעם, זה לא תמיד קורה).
כידוע, פעולת קירור האויר מייצרת טיפות מים, טיפות אלה מנוקזות בתוך היחידה הפנימית ונוזלות אל מתחת לרכב. בעקבות נוכחות טיפות המים לעיתים קרובות קיימות דליפות גז כתוצאה מריקבון המאדה. - מאוורר המזגן הפנימי – בלאואר – תפקידו להכניס אויר לתוך תא הנוסעים במהירות הנקבעת על ידי הנהג.
- נגד מאוורר – נגד המאורר, או “נגד מהירויות” תפקידו לקבוע את מהירות עבודת המאוורר הפנימי, האם מהירות נמוכה או מהירות גבוהה.
- צנרת מיזוג אויר – על כל הרכיבים שצוינו מעלה להיות מחוברים ביניהם באטימה מוחלטת, על כך אחראיים צינורות המיזוג המורכבים לאורך המרכב, תפקידם להעביר את הגז מהחזית (מאייד, מייבש) למנוע הרכב (מדחס) ומשם לפנים תא הנוסעים (מאדה) – לשם כך נעזרים בתעשיית הרכב בצינורות קשיחים, עשויים אלומיניום או מתכת אחרת, ובצינורות גמישים עשויים גומי קשיח.
מרכיבים אלה ניתן למצוא בכל רכב בו מותקן מזגן מקורי, ברכבים מסוימים אף ניתן למצוא רכיבים נוספים כגון חיישני טמפרטורה באיזורים שונים ברכב, חיישני שמש ישירה, מנועים
חשמליים השולטים על ברזים \ מדפים ביחידה הפנימית, מערכות בקרת אקלים ממוחשבות, כל אלה בהתאם לרמת מערכת המיזוג ברכב – בחלק מהרכבים נראה מערכות מורכבות יותר ובחלק מהרכבים מערכות מורכבות פחות.
כמובן שבמערכות בקרת אקלים ממוחשבות הדיאגנוסטיקה מעט מורכבת יותר ויש צורך בהתחברות למחשבי הרכב השונים, אך הפעולות הבסיסיות זהות וללא השגת פעולה תקינה של המערכת הבסיסית גם המערכת המורכבת ביותר לא תתפקד כראוי.
התקלה הנפוצה ביותר במערכות מיזוג אויר היא חוסר גז, או צורך במילוי גז לרכב, במקרים כאלה מומלץ לבצע בדיקת תקינות מערכת המיזוג לאיתור דליפות.
באם ישנן דליפות גז רצוי לתקנן על מנת לוודא תקינות המזגן לאורך זמן.
ברכבים מודרניים, פעולת המזגן מנוטרת על ידי מחשב הרכב, ולעתים במצב בו מחשב הרכב מזהה עבודה לא תקינה של המנוע, זה לא יאפשר הפעלת המזגן ברכב.
ייצור צינור מזגן – חלק גדול מדליפות הגז במערכות מיזוג אויר הוא בצינורות המזגן, אם כתוצאה משפשוף בחלקי מרכב או בלאי טבעי, במקרים כאלה ניתן לייצר צינור מזגן בעלויות לא גבוהות, אין צורך לרכוש צינור חדש מקורי מהחברה שעלותו יכולה להגיע לאלפי שקלים.
שאלות נפוצות בנושא מזגן רכב
מילוי גז לרכב
כל כמה זמן צריך למלא גז למזגן? מתי צריך למלא גז במזגן? כמה עולה מילוי גז לרכב?
כפי שנאמר מעלה, מערכת המזגן הינה מערכת סגורה.
אם ברכבכם יש צורך תמידי החוזר בתדירות גבוהה במילוי גז למזגן או מילוי גז לרכב, ישנה דליפה במערכת המזגן אותה יש לאתר ולתקן.
איתור דליפות מזגן אינה עבודה פשוטה, ויש להקדיש לה זמן וחשיבות על מנת לא ליצור כדור שלג:
איתור דליפה במזגן – החלפת חלק חשוד – פתרון הבעיה
במידה ואיתור הדליפה לא בוצע בהצלחה, אנו חוזרים שוב לנקודת ההתחלה וההמשך ברור.
בעיות חשמל במזגן
בעיות חשמל במערכת המזגן עלולות לגרום לפעולה לא תקינה של המזגן ואף התחממות הרכב עם מזגן.
מערכות המיזוג ברכב המודרני נעזרות בתשתית החשמל ברכב על מנת למקסם את תפוקת הקירור של המזגן ברכב.
במידה ואתם מרגישים כי המזגן לא מקרר מספיק, יתכן וקיימת בעיה במערכת החשמל ברכב.
ברכבים בהם מותקנות מערכות בקרת אקלים יש לבצע בדיקת בקרת אקלים במחשב על מנת לוודא פעולה תקינה של המערכת.
מערכת החימום ברכב
מערכת החימום ברכב היא מערכת שונה במהותה ממערכת מיזוג האויר, היא מחממת את האויר המוזרם לחלל הרכב באמצעות נוזל הקירור של הרכב.
במהלך עבודת המנוע מתחמם נוזל הקירור לטמפרטורה של 85-95 מעלות ברכב תקין.
נוזל הקירור מוזרם לתוך מצנן החימום בתוך הרכב, דרכו עובר האויר, מתחמם, ומוזרם לתוך תא הנוסעים.
ברכב בו מערכת החימום לא יעילה, אין חימום אפקטיבי, או שהחימום עובד לסירוגין יש לנו פתרון!
ניתן ליצור קשר בכל עת.
תיקונים נפוצים בתחום מיזוג אויר:
אצלנו ניתן לשפץ יחידות בקרת אקלים לרכבי מזדה 3.
חזרה לעמוד הבית – חשמל מוטי – מוסך ברחובות.
המאמר הבא: תיקון גיר רובוטי