מערכת למניעת נעילת גלגלים ABS ומערכת בקרת אחיזה ESP

במאמר זה אתיחס למערכות למניעת נעילת גלגלים ABS ומערכות בקרת אחיזה ברכב ESP

  • פעם ברכבים לא היו מערכות מסוג זה, למה אני צריך אותן?
  • האם מערכת למניעת גלגלים יכולה להגן עלי במקרה חרום?
  • האם מערכת למניעת נעילת גלגלים לא מאריכה את מרחק הבלימה?
  • האם המערכת מגינה עלי ועל נוסעי הרכב בזמן שנורת התקלה דולקת בקביעות?
  • האם ניתן לעבור רישוי שנתי (טסט) אם נורת התקלה דולקת בקביעות?
  • בעיות נפוצות במערכת ABS.

מערכות למניעת נעילת גלגלים הוצגו לראשונה ברכב פרטי בשנת 1981 ובאופנועים בשנת 1987, לאחר שהטכנולוגיה הושאלה מענף התעופה שם נעשה בה כבר שימוש ממושך.
הרכב הראשון שיוצר בייצור סדרתי וצוייד במערכת ABS למניעת נעילת גלגלים היה Mercedess Benz S-Class W126, המערכת הוצעה לרוכש האמיד בתוספת תשלום.

MB S-Class W126 ABS

MB S-Class W126 ABS

כיאה לטכנולוגיה מוצלחת, עם השנים התפתחה והפכה לסטנדרט בענף הרכב ומשנת 1996 ניתן לראות רכבים בהם מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים, או בשמה המקצועי:

Anti-Lock Brake System – ABS.

מחודש ינואר בשנת 2010, חובה על כל רכב חדש המיובא למדינת ישראל להיות מצויד במערכת ESP שהיא הדור המתקדם יותר של מערכת למניעת נעילת גלגלים ABS עליה אדבר בהמשך.

מערכת ה-ABS נכנסת לפעולה אך ורק בבלימה חזקה בה קיימת אפשרות לנעילת אחד הגלגלים ברכב עקב אובדן אחיזת הצמיג בכביש – אם כתוצאה מבלימה חזקה מדי, אם כתוצאה מכתם שמן על הכביש, ועוד גורמים אחרים.
במצב שכזה, המערכת מזהה את הגלגל\ים שננעל\ו ובפיקוד מחשב מונעת את נעילתם על ידי וויסות עוצמת הבלימה – פעולות אלה מבוצעות בבקרת מחשב במהירות של כמאות פעולות בשניה – מהר יותר מכל נהג מיומן.

במצב בו הגלגלים הקדמיים ננעלים, אין ביכולתו של הנהג לנווט את הרכב, והרכב ישאף להמשיך בכיוון הנסיעה.
(ראה ערך – עקרון ההֶתְמֵד פיזיקה).

במצב בו הגלגלים האחוריים ננעלים, כל שינוי בהיגוי עלול לגרום להחלקת החלק האחורי של הרכב הצידה ואובדן שליטה.
(ראה ערך – היגוי יתר).

חיישן גלגל למערכת ABS למניעת נעילת גלגלים

חיישן גלגל למערכת ABS למניעת נעילת גלגלים

 

המערכת מאפשרת בלימה בטוחה וגם התחמקות ממכשול, על כביש יבש ועל כביש רטוב.

ברכבים מודרניים קיימות מערכות נוספות כגון:
ESP
ASR
ESC
DSC
לכולן אופן פעולה דומה, מטרתן שמירה על הרכב במסלולו בכל מצב – האצה, האטה, סיבוב.
מערכות אלה הינן גרסה מתקדמת יותר של מערכת למניעת נעילת גלגלים (ABS).

בדקו האם ברכבכם מותקנת מערכת למניעת נעילת גלגלים:

  • בפתיחת מתג ההתנעה (סוויץ) יש לשים לב כי נורת ABS דולקת.
  • עם הנעת הרכב (עד 5 שניות) מנורה זו צריכה להכבות.
  • במידה ונורת ABS דולקת גם כשהרכב מונע, זוהי התראה על בעיה במערכת. במצב זה, בעת בלימת חירום המערכת לא תתפקד.

 

רכב שבו מנורת ABS דולקת קבוע:
לא יכול לעבור מבחן רישוי שנתי (טסט).

מנורת בקרה ABS

מנורת בקרה ABS

לא מגן על נוסעיו במהלך בלימת חירום.
לא מאפשר ניצול מקסימלי של מערכות הבטיחות ברכב.

מערכת ה-ABS הינה מערכת מורכבת – ממחשב בקרה, משאבה חשמלית, צינורות הידראולים, סולונוידים חשמליים, חיישן לכל אחד מארבעת הגלגלים וחיווט לאורך הרכב.
בעיות חשמל פשוטות כמו מצבר חלש, חוסר \ טעינת יתר, בעיות מגעים וקורוזיה עלולים לפגוע במערכת ה-ABS ולגרום למנורת תקלה להדלק, ואף למנוע את פעילות ה-ABS.
בעיות מורכבות יותר כגון בעיות בחיישני גלגל, ניתן לפתור בעלות של כמה מאות שקלים ואינן סיבה לוותר על מערכת בטיחות חשובה זו.

בעיות מורכבות עוד יותר, כגון צורך בתיקון מחשב ABS, ניתן לפתור בעלויות שוות לכל כיס.
חשוב לבצע בדיקת ABS במחשב ודיאגנוסטיקה נכונה על מנת למצוא את מהות התקלה ואת הדרך לתיקון.

בחשמל מוטי נותנים שירות ויעוץ לתיקון מערכות למניעת נעילת גלגלים, התחברות למחשב ABS לצורך אבחון התקלה, ותיקון.
אצלנו ניתן לקבל בבית אחד הן שירותי מעבדה והן שירותי מוסך.

תיקון מחשב ABS

תיקון מחשב ABS

להסברים נוספים ניתן לצפות בסרטון על מערכת למניעת נעילת גלגלים בדף הוידאו שלנו.

 

לדף הבית – חשמל מוטי

Tagged , , , , , , , , |

מערכת תזמון – רצועת טיימינג

במאמר אתיחס לשאלות הנוגעות בחגורת התזמון \ חגורת טיימינג במנוע.

  • מהי חגורת התזמון? (טיימינג)
  • מתי יש להחליף את רצועת התזמון? (טיימינג)
  • מה קורה במצב של כשל בחגורת התזמון?
  • מהי מערכת תזמון שסתומים משתנה? (VVT)

במנועי רכב חלקים נעים רבים, אשר צריכים לעבוד בסינכרון מושלם אחד עם השני על מנת להשיג עבודה תקינה של המנוע.

המחשה - מערכת טיימינג ברכב מודרני.

המחשה – מערכת טיימינג ברכב מודרני.

אחת המערכות המאפשרות זאת, היא מערכת התזמון או בשמה העממי – טיימינג.

מערכת התזמון מורכבת מרצועה, בעלת נתונים ספציפיים לכל רכב, מותחן לרצועה, גלגלת מתיחה וחלקים נוספים – בהתאם לסוג הרכב.

לכל יצרן רכב הוראות משלו לגבי החלפת רצועת התזמון, בדרך כלל הוראות אלה מונות מספר קילומטרים (בדרך כלל 90,000 או יותר) או שנים, כאשר בתום תקופה זו יש לבצע החלפת רצועת תזמון \ החלפת רצועת טיימינג על מנת למנוע נזק למנוע.

במקרה של כשל ברצועת התזמון, נזק רב עלול להגרם למנוע. החלקים הנעים במנוע מאבדים את הסינכרון ביניהם ונפגשים,
בעיקר מדובר על מפגש שסתום ובוכנה אשר מעקם את השסתומים ומובילי השסתומים וגורם לחוסר אטימה בראש המנוע.
במקרים מסויימים, מדובר בנזק רב יותר ושבר של חלקים נעים במנוע אשר עלות התיקון לא כדאית ויש להחליף מנוע.

בחלק מהרכבים, רצועת התזמון מניעה גם את משאבת המים של המנוע.
זו אחראית על הזרמת נוזל הקירור למנוע, לכן במהלך העבודה על מערכת הטיימינג יש לבחון את מצבה ולשקול האם יש צורך בהחלפתה, בנוסף לרצועת טיימינג.

המשחה - כשל בחגורת טיימינג

המחשה – כשל בחגורת טיימינג

באיזור הטיימינג ישנם אטמים המונעים נזילות שמן, ועלותם אינה גבוהה, במהלך החלפת רצועת התזמון מומלץ להחליף אטמים אלה.

בשנים האחרונות אנו רואים התפתחות והתקדמות בתכנון המנועים על ידי יצרני הרכב השונים,
חלק מהתקדמות זו הודות למערכת תזמון שסתומים משתנה (VVT – Variable Valve Timing).
תזמון השסתומים המשתנה מאפשר למחשב הרכב לבצע כיוון עדין בפעולת השסתומים על ידי שינוי במערכת תזמון השסתומים (טיימינג).

ברכבים בהם מורכבת מערכת תזמון שסתומים משתנה יש צורך בכלים יעודיים ובפעולה על פי הוראות יצרן מדויקות על מנת לטפל ברצועת התזמון \ החלפת רצועת טיימינג.

לסיכום, טיפול לפי הוראות היצרן ברצועת התזמון מקנה שקט נפשי לבעל הרכב ומונע פגיעה אפשרית במנוע – שהוא לב הרכב.
בעת טיפול במערכת התזמון חשוב להקפיד על טיפול בתת-המערכות הנלוות על מנת להבטיח כי לא יהיה צורך להשקיע עבודה זו בשנית במשך הזמן המיועד לחלוף עד הטיפול הבא במערכת התזמון.

חשוב לזכור כי טיפול נכון ויסודי במערכת התזמון אינו החלפת רצועת טיימינג בלבד!

המחשה - נזק לחלקי מנוע עקב קריעת רצועת טיימינג

המחשה – נזק לחלקי מנוע עקב קריעת רצועת טיימינג

החלפת רצועת התזמון אינה פעולה פשוטה ודורשת עבודה על פי נהלים מסודרים.
אנו עובדים על פי הוראות היצרן בהחלפת רצועת התזמון עם כלים יעודיים לכל סוג רכב.
חשוב לציין, כי קיימים רכבים בהם לא קיימת רצועת תזמון אלא שרשרת בה אין צורך בטיפול תקופתי.

 

כשלים נפוצים ברכבים בעלי שרשרת טיימינג

לאחרונה יותר ויותר מנועים מיוצרים עם שרשת טיימינג במקום רצועת טיימינג, לשימוש בשרשרת יש יתרון בו אין צורך בטיפול והחלפה יזומה של השרשרת כל מספר קילומטרים או שנים.
לצד ייתרון זה, גם חסרון בולט. יותר ויותר רכבים נדרשים בהחלפה יזומה של שרשרת התזמון עקב מתיחה או פגם בייצור, והנהג בעל הרכב לא יודע על קיום הבעיה.
הסימפטומים הראשונים לפני כשל בשרשרת התזמון הוא רעש בהתנעת הבוקר, למשך כמה שניות ראשונות בהן המנוע עובד.
התעלמות מרעש זה, ומתיחה יתרה של השרשרת יגרור כשל בשרשרת, שיביא לחוסר תזמון ומפגש של בוכנה ושסתום ונזק קטסטרופלי למנוע.

  • מנועי TSI קונצרן VAG – 1.2, 1.4, 1.8 TSI
  • מנועי פיאט 1.3 דיזל
  • מנועי פיג’ו סיטרואן 1.6 ו-1.6 טורבו
  • מנועי אלפא רומאו 2.2 JTS

בחלק מהמקרים, ניתן לבדוק את מצב שרשרת הטיימינג על ידי בדיקה ממוחשבת, ובחלק מהמקרים לא. אנו מזמינים אתכם לבדיקה יזומה של שרשרת הטיימינג ומציעים להחליפה במידת הצורך כדי למנוע נזק עתידי גדול יותר!
בהתאם לסוג המנוע, כשל בשרשרת הטיימינג יכול להגרם בעקבות שגרת טיפולים לא סדירה, ובחלק מהמנועים לבעל הרכב אין כל קשר לכשל השרשרת – אלא בפגם בעיצוב השרשרת ומנגנון המתיחה.

 

לדף הבית

לקבלת הצעת מחיר להחלפת רצועת טיימינג \ טיפול במערכת התזמון \ החלפת חגורת טיימינג \ טיפול טיימינג צור קשר כאן!

Tagged , , , , , , |

גיר רובוטי פיאט

אנו מציעים שירות אבחון, תיקון החלפה ושיפוץ לתיבות הילוכים רובוטיות מבית פיאט מסוג דואלוג’יק.

תיבות הילוכים אלה ניתן למצוא ברכבי פיאט הבאים:

RoboticTransmissionFault

  • פיאט פונטו ספייס – גיר רובוטי – Fiat Punto mk2
  • פיאט פנדה – גיר רובוטי –  Fiat Panda
  • פיאט גרנדה פונטו – גיר רובוטי Fiat Grande Punto (mk4)
  • פיאט פונטו איבו – גיר רובוטי Fiat Punto Evo
  • פיאט 500 – גיר רובוטי Fiat 500 (Cinquecento‬‏)

 משפחת הרכבים הפרטיים של פיאט חולקת רכיבים דומים בתיבת ההילוכים מסוג דואלוג’יק – אצלנו ניתן לקבל פתרון לכל תקלה
בגיר הרובוטי של הפיאט שלך! לפרטים נוספים, קרא בהמשך, או צור קשר כבר עכשיו.

Fiat 500 Gear Unavailable - פיאט 500 - גיר לא משלב הילוכים

Fiat 500 Gear Unavailable  פיאט 500 – גיר לא משלב הילוכים

Fiat 500 Dualogic - פיאט 500 דואלוג'יק

Fiat 500 Dualogic – פיאט 500 דואלוג’יק

Fiat Panda Dualogic - פיאט פנדה רובוטי

Fiat Panda Dualogic – פיאט פנדה גיר רובוטי

Fiat Punto Dualogic - פיאט פונטו גיר רובוטי דואלוג'יק

Fiat Punto Dualogic – פיאט פונטו גיר רובוטי דואלוג’יק

אנו מתמחים במתן פתרונות תיקון ושיפוץ לגיר רובוטי מאז כניסתם של רכבי פיאט ואלפא רומאו בעלי גיר רובוטי לשוק הישראלי בתחילת שנת 1999.
עד כה, צברנו ניסיון מוצלח עם עשרות לקוחות מכל רחבי הארץ בתיקון גיר רובוטי לרכבי פיאט ואלפא-רומאו.
סוד ההצלחה שלנו טמון בכך שבניגוד למוסכים המרכזיים אנו מתקנים את היחידה של הלקוח, בהתאם לתלונת הלקוח ובהתאם למהות התקלה איתה הגיע הרכב.

פעמים רבות לקוחות מגיעים אלינו עם תקלה בגינה הוצעה ללקוח החלפת גיר (תיבת הילוכים) מושלמת או החלפת מערכת הפעלה מושלמת (רובוט) במחירים גבוהים כפתרון יחידי לתקלת הרכב.

אנו מציעים פתרונות תיקון נוספים ומחזיקים מלאי חלקים גדול לפתרון כל סוגי התקלות בגיר הרובוטי שלכם במחירים מפתיעים.

גיר רובוטי פיאט

גיר רובוטי פיאט

התקלות הנפוצות בגיר רובוטי פיאט:

  • גיר לא משלב הילוכים בבוקר – תקלת Gear Unavailable.
  • גיר לא משלב הילוכים בכלל.
  • גיר יוצא לניוטרל (N) במהלך נסיעה.
  • חריקה בהעברת הילוכים.
  • מנורת תקלת גיר דולקת ו\או מנורת החלקה דולקת.
  • מערכת הפעלה (רובוט) נוזלת או חוסר שמן הידראולי.
  • מערכת הפעלה מקצרת.
  • רעש בהאצה – מלווה את הרכב ממהירות 60 קמ”ש ומעלה.
  • מצמד (קלאץ’) מחליק.

אם ברכבכם קיימים אחד או יותר מהסימפטומים הרשומים מעלה, צרו עמנו קשר טלפוני ונשמח לתאם הגעתכם לבדיקה ראשונית ללא חיוב.
עם הגעת הרכב למוסך, אנו מבצעים אבחון (דיאגנוסטיקה) בעזרת מחשב לגיר הרובוטי.
בסיום האבחון, מתבצעת נסיעת מבחן ומתקבלת החלטה משותפת עם בעל הרכב להמשך התיקון.

תיקון מכני גיר פיאט

תיקון מכני גיר פיאט

פיאט 500 - תיקון ושיפוץ גיר רובוטי

פיאט 500 – תיקון ושיפוץ גיר רובוטי

הרעיון מאחורי הגיר הרובוטי פיאט

הרעיון מאחורי הגיר הרובוטי פיאט

אנו מתמחים במתן פתרונות לכל סוגי הגיר הרובוטי, פיאט בפרט ויצרנים אחרים ככלל, זהו תחום ייחודי הצובר תאוצה בשנים האחרונות בעקבות דרישות היצרנים לתיבות הילוכים חסכוניות יותר, ויעילות יותר. היצרנים מצליחים להשיג יעילות זו באמצעות שימוש במערכות הידראוליות ומערכות בקרה מתקדמות אשר יש להכיר היטב על מנת למצוא את הפתרון הטוב ביותר ללקוח.

החלפת המערכת כולה אינה פיתרון הוגן כלפי הלקוח, אנו מבינים זאת ומציעים פתרון לכל תקלה במחיר שווה לכל כיס!

עמודים דומים:
גיר רובוטי טויוטהגיר רובוטי רנו מאסטרגיר רובוטי הונדה סיביקגיר רובוטי מרצדס סמארטגיר רובוטי הונדה ג’אז – גיר רובוטי אופל אסטרה, קורסה – מוסך ברחובות

 

Tagged , , , , , , , , , , , |